Accesarea miracolului din noi

Meditatia aduce intelepciune, lipsa meditatiei lasa in urma ei ignoranta. Cunoaste bine ceea ce te duce mai departe si ce te tine in urma si alege calea care te duce la intelepciune.” Buddha

Ma uitam la minunatul tablou cu Buddha,  pictat de un pictor amator din Bali si care este figura centrala din biroul meu si, fara sa vreau, mi-am adus aminte de un citat care mi-a inspirat aceasta tema. Si nu numai citatul, pentru ca dupa o sedinta de terapie cu un client, am ramas intr-o stare meditativa si de recunostiinta, asupra efectelor pe care 20 de minute de meditatie le-au avut asupra unui suflet si a unui trup chinuit de oboseala si tensiune.

Si am inceput sa ma gandesc cum in fiecare dimineata ne trezim si pentru noi incep alte 24 de ore. Viata noastra o masuram in ore, obiective realizate sau nu, cat de bine sau de mult am alergat pentru ele,….

Suntem foarte buni la a ne face planuri de viata, dar nu suntem la fel de priceputi in a ne trai viata. Putem sa ne sacrificam mult pentru a obtine ceva ce ne dorim sau credem ca ne dorim, dar uitam sa ne aducem aminte ca suntem in viata acum, in momentul prezent- singurul in care putem trai.

“Starea de pace este prezenta aici si acum, in noi insine si in tot ceea ce facem sau vedem. Intrebarea nu este daca ea exista deja, ci daca ne putem pune la unison cu ea.-  Thich Nhat Hanh”

Daca nu ne putem bucura acum de pace atunci cand o putem face? Maine sau poimane? Atunci cand voi….??? Ce ne impiedica sa fim acum linistiti sau in armonie? Sau fericiti? Sau asa cum ne dorim?

Gandim prea mult si multe din gandurile noastre sunt inutile. Imi place asocierea pentru gandurile si mintea noastra cu cea a unui disc de vinil care merge incontinuu, dar care este uzat si care sare incontinuu. Asa sunt si gandurile noastre: este aproape imposibil sa le oprim si sar de la una la alta.

Daca nu ne putem integra in momentul prezent, noi nu putem intra in contact cu viata

Atunci cand intram in contact cu viata si cu realitatea din interiorul nostru, noi invatam. Si atunci cand invatam realitatea regeneranta, senina, de liniste din noi, doar atunci stim sa o pretuim. Si abia aunci incepem sa ne protejam aceasta realitate, iar in acest fel o amplificam in vietile noastre.

Simturile noastre sunt fereste catre lumea exterioara. Si aceste ferestre le avem deschise tot timpul. Si atunci cand este frumos si soare si atunci cand este frig sau furtuna. Ne lasam aceste ferestre in permanenta deschise, fiind singurul nostru mod in care credem ca suntem ancorati in viata pe care o traim. Permitem sunetelor, imaginilor din exterior sa intre in suflet. De cele mai multe ori sufletele se simt astfel tulburate, simt singuratate, tensiune.

De ce ne este atat de teama sa ne inchidem ferestrele? Pentru ca ne este teama sa ne oprim. De multe ori spunem “Nu mai sta degeaba! Fa ceva!” Este inacceptabil pentru oameni sa se opreasca, sa nu mai faca nimic! Este ca si cum viata nu ar mai exista. Cred ca succesul supravietuirii depinde de capacitatea noastra de ne opri. A te opri nu inseamnasa blochezi viata si actiunile, inseamna sa simtim. Inseamna sa fi lucid, constient de momentul in care te afli. Inseamna sa fi. Avem impresia ca suntem productivi doar cand “facem” ceva si ne ferim de “a fi”.

Meditatia are scopul de ati calma mintea, de a-ti “goli” mintea de gandurile care nu iti dau pace si sa nu te mai identifici cu ele,  de a-ti relaxa trupul si de a te ajuta sa iti (re)dobandesti pacea interioara. Meditatia elimina agitatia mintii si a lumii exterioare, elimina tensiunile…. Este o calatorie continuua catre Tine cel adevarat, acolo unde este adevarul despre tine si despre ce poti Fi spre deosebire despre ce poti Face.

Daca meditatia te-a atras candva, sau ai incercat si nu ai avut curajul si…rabdarea de a o incerca si de a continua este pentru ca, la fel ca si multi altii, iti este teama sa te opresti si sa te re – intalnesti cu tine, intr-un mod active si constient. Desi se crede ca meditatia este un process pasiv….ei bine nu este. Practica meditatiei si a contemplarii sinelui doar pare un proces pasiv…. Este poate cel mai intens moment de concentrate si constientizare. Pasiv nu vei reusi, iti trebuie o implicare active si concentrarea intr-o singura directie astfel incat sa elimine de la nivel mental gandurile haotice. Credeti-ma, poate fi cel mai dificil lucru pe care l-ati facut vreodata J.

Meditatia nu ne anuleaza mintea, nici nu ne baga in transa, meditatia nu face rau mintii noastre. O ajuta doar sa se canalizeze si sa se limpezeasca. Astfel accesam creativitatea din mintea noastra si povara solicitarilor zilnice, a deciziilor pe care le avem de luat, a problemelor pe care le avem de rezolvat se diminueaza, iar noi avem mai mult discernamant. Meditatia limpezeste minea si ii da posibilitatea sa ia din subconstient instrumente si mai bune pentru a functiona, resurse despre care poate nu stia ca ii stau la dispozitie.

Meditatia este o terapie. Este un ragaz de liniste, este relaxare, este reflectie, este contemplare, este transformare treptata prin acceptare, intelegere si schimarea modului vechi de gandire. Organismul nostru se vindeca, se relaxeaza. Trecutul nu mai exista, viitorul nu a inceput

Meditatia inseamna sa iti pastrezi mintea calma, linistea interioara, sa ne concentram usor pe ceea ce suntem, pe noi insine, asa cum suntem acum, fara urmarirea trecutului sau spaima viitorului, sa dobandim o constiinta superioara asupra lumii si asupra oamenilor din jurul nostru, sa intelegem mai bine ceea ce ne inconjoara.

Meditatia nu este somn sau transa in care ai pierdut contactul cu tine insuti (multa lume la asta se asteapta), nu inseamna ca dupa ce ai facut meditatie esti…”dus cu pluta” sau ca gata…te-ai transformat in 20 de minute.

Meditatia poate fi considerata un tratament si are o contributie activa in procesul de vindecare…Nu este insa o pastila minune sau un panaceeu Universal. Ne ajuta in viata de zi cu zi….si poate deveni un stil de viata care sa ne mentina echilibrul. Si da are un efect cumulativ. La inceput este mai greu sa meditezi, dar….este disciplina mintii…Este nevoie Perseverenta, exercitiu, ambitie. Abia dup ace am invatat si dobandit acest obicei …minunile apar.

Efectele meditatiei se vad din prima sedinta si nu se termina la sfarsitul sesiunii de meditatie si continua sa exercite un efect benefic aupra corpului si a mintii, mult timp dupa aceea. Dar pentru a ne bucura de aceste efecte pozitive tot timpul este nevoie de practica….zilnica (cele mai bine ar fi sa meditam dimineata sau seara inainte de culcare, dar orice alt moment al zilei este la fel de benefic).

Nu exista un singur mod de a medita, o singura tehnica (cea mai buna) sau un singur mod corect de a practica meditatia. Sunt foarte multe tehnici. Important este exercitiul, ambitia, perseverenta, rabdarea. Cu timpul veti imbunatati tehnica sau chiar va veti creea propria tehnica.

Enumar mai jos cateva, doar cateva din efectele pe care meditatia le poate avea:

  • Scade stresul, tensuinea, anxietatea, depresia si schimba in bine perspectiva din care vor fi percepute si traite evenimentele si situatiile dificile
  • Echilibru in plan emotional si fizic
  • O mai buna sanatate prin intarirea sistemului imunitar
  • Incredere, autocontrol, toleranta
  • Liniste interioara, senzatia de calm, constanta si implinire, optimism, detasare
  • Integrare in tot ceea ce exista, extinderea perceptiei asupra lumii si sentimentul de unitate cu tot ceea ce exista
  • Manifestam mai multa intelegere, iertam mai usor si judecam mai putin
  • Vitalitate, forta interioara, te re-descoperi, te apreciezi, te valorizezi, increderea in tine creste (nu te mai percepi ca o fiinta limitata, plna de defecte ci mai degrama vei avea tentinta sa vezi partea pozitiva si buna din tine, iar defectele sa le accepti cu indulgenta si blandete)
  • Ameliorarea starii celor care sufera de diverse afectiuni fizice (alergii, controlul greutatii, oboseala, dureri cronice, tensiunea, migrene, tulburari de somn, dependente de substante, problem ale pielii etc)

Cel mai simplu exercitiu de meditatie este:

  • Aseaza-te confortabil, intr-un loc linistit, fara a fi perturbat
  • Inchide ochii
  • Incepe sa respiri profund de mai multe ori, acordand atentie si concentrandu-va pe fiecare respiratie
  • Pe masura ce respiri constient, te concentrezi pe fiecare parte a corpului si iti imaginezi cum se relaxeaza pe rand si orice tensiune dispare fiind inlocuita cu relaxare. Continua sa faci asta pana cand intreg corpul este relaxat
  • Inspira adanc si elibereaza-ti mintea de ganduri. Pe masura ce inspiri, numara de la 1 la 4. Pe masura ce expiri, numara la fel de la 1 la 4 (in acest mod se restabileste conexiunea dintre sistemul limbic si cortex si dintre cele 2 emisfere cerebrale, iar mintea se linisteste).
  • Stai in aceasta stare 10-20 min
  • Repeta in fiecare zi

Te invit cu drag sa iti ingadui tie 10 minute numai ale tale si sa practici aceasta tehnica straveche si plina de intelepciune. Este o datorie pe care o ai pentru tine insuti, sa iti gasesti linistea si echilibrul interior. Vei fi surprins cata rasplata vei primi in schimb.

“Iluminarea, pacea, fericirea nu pot fi transmise de la o persoana la alta. Izvorul lor se afla in noi, iar daca ne scufundam suficient de adanc in momentul prezent, apa acestui izvor va iesi la suprafata. Tot ceea ce ne dorim exisa deja in noi, aici si acum. – Thich Nhat Hanh”

By |2017-01-12T21:36:34+00:00decembrie 14th, 2016|Meditatie|0 Comments

Despre

Sunt life coach, psiholog si terapeut si menirea mea este sa ajut oameni ca tine sa isi gaseasca linistea si sa traiasca o viata fericita. Imi place sa scriu despre bucuriile vietii, despre lucruri simple, dar si sa ghidez cititorii spre implinire sufleteasca.

Lasa un comentariu

error: Continut protejat!

Fii la curent cu ultimele noutati

Daca vrei sa nu iti scape nici un eveniment organizat de Infinite Life si sa stii cand apare un articol nou, lasa-ne adresa ta mai jos:

Abonarea s-a facut cu success!