Multe dintre emotiile pe care le simtim au un impact negativ asupra noastra. Ne fac rau. Partea buna este ca sta in puterea noastra sa schimbam asta, sa ne eliberam de bagajul emotional prin tehnici foarte simple de eliberare emotionala.

Hai sa incepem cu un exercitiu din categoria tehnicilor de eliberare emotionala, care mie imi este foarte drag si pe care ori de cate ori il fac sau il arat oamenilor are efect foarte puternic si revelator. Este un exercitiu pe care l-am invatat practicand o tehnica de eliberare emotionala (tema acestui articol) si anume, metoda Sedona.

Exercitiu de eliberare emotionala

Va rog sa luati un pix si sa-l tineti in mana. Pe masura ce va uitati la acel pix incepeti sa il strangeti in mana, cu putere. Din ce in ce mai puterinc, mai strans. Imagineaza-ti ca pixul este o emotie limitatoare pe care o ai (tristete, teama, nervozitate), iar mana esti tu sau constiinta ta. Tineti pixul strans pentru 15 secunde, strans, foarte stans. Incepeti sa simtiti o stare de incordare in brat, neconfortabila.

Deschide acum palma si lasa pixul sa ruleze inainte si inapoi in palma ta. Observa acum ca obiectul nu este atasat de tine sau de palma ta. Observa ca tu esti cel care il tine strans, tu esti cel care il strange si nu il lasa sa fie liber.

La fel se petrec lucrurile si cu emotiile si sentimentele tale. Ele nu sunt atasate de tine. Noi suntem cei care ne cramponam de emotiile si sentimentele noastre si credem ca ele sunt cele care nu ne lasa in pace si nu pleaca de la noi. Este total invers, dupa cum observi in acest exercitiu simplu.

Efectul emotiilor negative asupra oamenilor

Observa ce fac oamenii cand sunt tristi si mergi catre ei sa ii consolezi. Prima reactie este sa se adune si sa se inchida sau chiar iti spun: Lasa-ma in pace. Acel gest arata foarte clar ca in acel moment ei isi protejeaza emotia. Nu vor sa ii determini sa ii dea drumul. Au un bagaj emotional greu.

Sau observa cum spunem:  sunt trist, sunt manios, imi este frica. Nu spunem: Simt o emotie de tristete sau de iritare. Ne identificam cu emotiile noastre ca si cum noi si ele suntem acelasi lucru. Tinem strans acest bagaj emotional.

Revenind la exercitiul de mai sus, te rog sa dai acum drumul la pix. Lasa-l sa cada pe podea. Cum se simte? A fost usor? Sigur ca da. Ei bine, uitam ca noi detinem controlul si ca exact la fel ca si in acest exercitiu cu pixul, daca decidem sa ii dam drumul pe podea, el pica automat, fara efort. Asa se simte eliberarea. Asa ne eliberam de emotiile noastre limitatoare, oricare ar fi ele.

Tipuri de tehnici de eliberare emotionala

Pare prea simplu, asa este? Da, asa si este. Foarte simplu. Ia din nou pixul si aseaza-l in palma ta. Lasa palma deschisa. Priveste-l. Iti este foarte greu sa te atasezi sau sa te cramponezi de pixul pe care il ti in palma. In mod similar se intampla si cu o emotie sau un sentiment. Tu iti deschizi campul de constiinta in fata lor, permitandu-le sa se dizolve de la sine.

Tehnicile de eliberare emotionala (sunt destule): Sedona, EFT, terapia prin ciocanituri, EMDR, Silva, Afirmatii pozitive, Kinesiologia, EMDR, Theta Healing, regresii, terapia vindecarii trecutului (gen metoda Brandon Bays), terapia prin respiratie si altele (le-am enumerat pe cele mai cunoscute), toate au la baza principii foarte simple, care pot fi aplicate si individual si au efecte foarte rapide, instantanee in multe situatii.

Cand sunt benefice tehnicile de eliberare emotionala

Anxietate, atacuri de panica, temeri de toate felurile, blocaje emotionale, amintiri traumatizante, convingeri limitatoare, toate pot fi tratate fara prea mult efort prin intermediul acestor tipuri de tehnici.

Principiul simplu care sta la baza lor este asemanator exemplului cu pixul. Emotia este adusa in campul constiintei, este observata si eliberata prin acceptare, detasare si eliberare. Ideea de a ne lupta cu emotiile, de a fi greu sa le controlezi si sa le eliberezi este chiar unul din mecanismele de blocaj pe care le avem fata de emotiile si sentimentele noastre.

Emotiile nu sunt bune” – asta auzim des – devine mecanismul de reprimare care creeaza presiunea. Cand alegem sa nu mai luptam si sa ne acceptam emotiile, ele dispar, se duc pe podea, la fel ca si pixul. Lupta cu emotiile, reprimarea lor, creeaza tensiune, ziduri, stare de rau. Nu emotia in sine.  Ea se manifesta intr-o situatie anume, dupa ce acea situatie a disparut emotia dispare. Amintirea emotiei insa este ceea ce noi pastram si nu lasam sa plece.

Oamenii sunt uimiti cat este de usor sa aplice aceste tehnici simple si reactia este aproape la fel la toti atata timp am tinut cu mine aceasta emotie si era atat de usor… Corect! Atata timp emotia a fost tinuta. Subliniez tinuta.

Tehnica de eliberare emotionala

Pentru ca am folosit exemplul din Metoda Sedona, redau aceasta tehnica mai jos. O puteti aplica foarte usor pe emotii, ganduri pe care vreti sa le eliberati.

Pasul 1. Focalizeaza-te asupra emotiei pe care vrei sa o eliberezi sau asupra unei probleme in legatura cu care vrei sa te simti mai bine. Concentreaza-te si adu toata acea emotie, sentiment, problema langa tine, in prezent (daca nu este in acel moment). Intensifica acea emotie. Simte-o acum!

Pasul 2. Pune-ti urmatoarea intrebare: Ma pot elibera de aceasta emotie/sentiment/problema? Raspunde prin Da sau Nu. Ambele raspunsuri sunt bune.

Indiferent de raspuns treci la pasul urmator.

Pasul 3. Pune-ti apoi intrebarea: Sunt dispus sa ma eliberez de aceasta emotie/sentiment/problema? Raspunde cu Da sau Nu.

Daca raspunsul este nu, mai intreaba-te: Ce prefer?Sa ma eliberez sau sa traiesc cu acest sentiment? Chiar daca raspunsul este negativ, treci la pasul urmator.

Pasul 4. Pune intrebarea: Cand? Raspunsul este o invitatie pentru a spune: Acum!

Pasul 5. Intoarce-te la emotie/sentiment/problema si vezi ce s-a intamplat. A disparut, este inca acolo, este mai mica.

Repeta pasii de mai sus pana ce a disparut complet. Pana ce s-a eliberat complet.

La fiecare pas al procesului eliberarea se intampla, chiar daca putin cate putin. La inceput rezultatele sunt subtile, dar pe masura ce se continua rezultatele sunt foarte usoare. Unele emotii se elibereaza in straturi succesive si poate necesita ceva timp, dar, o data eliberate, nu se mai intorc.